
De CLP-leden toonden zich op de ALV op 24 juni 2022 unaniem in de uitdagingen voor het komende jaar: circulariteit en de arbeidsmarkt. Marketing in de B2B vergt ook nog wat aandacht.
Met deze onderwerpen kan het bestuur in ieder geval aan de slag maar u ook.
HPG
Na het presenteren van de jaarcijfers duidde Martijn van den Born, Arbo Pompen en filters en ex-voorzitter van de HPG de integratie van de fabrikantenclub bij de leveranciers. De oudste pompenclub van Nederland en voorheen onderdeel van FME gaat als vakgroep verder onder de CLP. ‘We kunnen elkaar zo nog meer versterken. Als Europump-lid maken we verbinding met 450 branchegerelateerde bedrijven die ruim 100.000 medewerkers vertegenwoordigen. Onderwerpen die Europa-breed aan de orde komen: afdichtingen en Pfas-richtlijnen maar ook zeker circulariteit en arbeidsmarkt. Er liggen vanuit Europump ook banden met Orgalim.’
Circulariteit
Het CLP-bestuur vroeg naast de bovenstaande presentatie en het presenteren van de jaarcijfers de aanwezige leden naar punten die in het komende jaar aandacht moeten krijgen. Circulariteit behoort daar zeker bij. Ligt er met Circospin een heel mooi initiatief, er kan en moet meer. In de toekomst liggen er allerlei verplichte maatregelen in het verschiet maar wat kan de pompenbranche al voor sorteren? Het begint eigenlijk al met circulair ontwerpen. Het bestuur buigt zich de komende tijd over hoe dat handen en voeten te geven en wie daar meer over kan vertellen aan de leden. Weet u al hoe? De CLP laat zich graag informeren.
Arbeidsmarkt
Ook op het gebied van de arbeidsmarkt en dan vooral het tekort moeten de leden de handen ineen slaan. De gesprekken gingen tijdens het netwerken op de ALV vooral over grondstoffen- en personeelstekorten. De eerste drijft de prijzen op maar verandert niet onder invloed van inkopers.
De arbeidsmarkt lijkt wel beïnvloedbaar. De CLP updatet het boek I like Pompen dat scholen gratis kunnen opvragen. CLP-leden geven ook voorlichting op scholen. Alles om de pomptechnicus van de toekomst te enthousiasmeren. Weet u jongeren die voorlichting over het vak willen krijgen. Of een school die graag een aantal boeken ontvangt? Laat het weten.
Oftewel: Spread the news. Iets waar de B2B sowieso niet zo goed in is. Vandaar dat ook marketing bij CLP op het onderwerpenlijstje voor komend jaar kwam.