Van de expert

Vijf tips voor het werven van technisch personeel

Vijf tips voor het werven van technisch personeel

Toen we vorig jaar Van der Ende Groep in Maasdijk bezochten, leek het aantrekken van nieuw personeel hun goed af te gaan. We vroegen naar de succesfactoren. het bedrijf geeft vijf tips.

Social Media

Tip 1: We gebruiken social media (Twitter, LinkedIn, Facebook) om te laten weten dat we personeel zoeken. Maar we plaatsen ook regelmatig posts over uitjes, een online-quiz, gave projecten en evenementen om te laten zien wat Van de Ende Groep nou zo bijzonder maakt. Zo krijgen potentiële werknemers een gevoel van de sfeer binnen ons bedrijf.

Opvallen

Tip 2: Een opvallende wervingsadvertentie en vacature trekt de aandacht. Aangezien wij altijd op zoek zijn naar de nieuwste technieken en de slimste ideeën, moeten deze marketingtools hier ook aan voldoen. Om die reden nemen we onze uitingen regelmatig onder de loep en ontwierpen we onlangs een vernieuwde vacature in de vorm van een infographic. Dit geeft een potentiële werknemer snel een goed overzicht van wat wij kunnen bieden op een duidelijke, speelse en moderne manier. Hier kregen we leuke reacties op en wierp zelfs al zijn vruchten af.

Mond-tot-mondreclame

Tip 3: Referral recruitment, het werven via het netwerk van onze eigen medewerkers, is voor ons erg belangrijk. Medewerkers die bij ons werken, weten als geen ander wat voor eigenschappen een nieuwe medewerker moet hebben. Onze medewerkers zijn trots op het bedrijf en vertellen hierover in hun vrienden- en kennissenkring. Zij spreken mensen aan die niet actief maar passief uitkijken naar een nieuwe baan.

In de spotlight

Tip 4: Door het winnen van verschillende awards (bijvoorbeeld de recentelijk gewonnen GreenTech Sustainability Award) komen we in the spotlight en dat trekt werkzoekenden aan. We merken dat mensen part of a winning team willen zijn en willen werken bij een innovatief en vooruitstrevend bedrijf.

De jeugd heeft de toekomst

Tip 5: Wij vinden de aansluiting met aanstormend talent erg belangrijk. Zo bieden we stageplekken aan studenten van verschillende opleidingen en faciliteren mogelijkheden voor BBL-trajecten. Op deze manier krijgen studenten een goed beeld over wat ze in de praktijk kunnen verwachten. Een aantal huidige medewerkers kwam op deze manier binnen en bleven! Bovendien zoeken we altijd samenwerking met verschillende scholengemeenschappen en deden we (pre-corona) mee met banenmarkten.

Doelgroep

Dit zijn slechts vijf voorbeelden waarmee wij personeel aantrekken. Oh ja, nog een extra tip: Wees je bewust van je doelgroep en hoe je hen kunt bereiken. Het is belangrijk dat je consequent bent in de uitingen en het naar buiten brengen van je bedrijf. Van berichten op social tot adverteren in hard copy en van promotie tijdens events tot uitingen op de gevel van je pand.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.