Nieuws

Festo-presentatie op Hannover Messe

Festo-presentatie op Hannover Messe
Festo produceert al meer dan 30 jaar in Indonesië. Het Hannover-partnerland leverde dus een mooie bijdrage aan de stand op de beurs.

We wezen u er al eerder op maar mocht het u ontgaan zijn, in de week van 12-16 april 2021 vond de digitale Hannover Messe plaats. Bedrijven met een jarenlange messe-historie presenteerden zich nu ook ‘gewoon’ digitaal. Zoals Festo. En ook al kunnen ze niet om corona heen, ze brengen zeker noviteiten.

Festo krabbelt op na de 2020-dip

De officiële cijfers over 2020 laten nog ongeveer een maand op zich wachten maar CEO Dipl.-Ing. Dr h.c. Oliver D.Jung voorspelt daarin alvast een dipje van -7,5 procent. “Ondanks dat investeerden we toch acht procent en samen met de verwezenlijkte kostenbesparing zien we de toekomst weer positief in.”

Inmiddels trekken de Aziatische markten al weer aan en lijkt ook de VS de ergste dip voorbij, aldus Jung. Festo bepaalde de strategie tot aan 2025 op basis van aftersales, digitalisering en duurzaamheid. “We blijven volop investeren in R+D om de toekomst veilig te stellen.”

Corona

Dankzij corona is de lifetechmarkt booming. Ook Festo zag een 100 procent groei in dit segment dankzij de enorme vraag naar maskers, perslucht en laboratoriumapparatuur. In de automotive draait het om elektrificatie. Al deze ontwikkelingen vragen om automatisering die de ontwikkeling sneller en betaalbaarder maakt.

Maar corona zorgde ook voor een interne tsunami. “We moesten opeens een heleboel thuiswerken plekken creeëren. En we ontwikkelden het Festo LX (Learning Experience) Platform om niet alleen ons eigen personeel maar ook klanten van de broodnodige ondersteuning te voorzien.”

Hannover Messe

Maar even terug naar de presentatie op Hannover Messe. Jung: “Omdat we het standpunt huldigen dat we in elk land waar we zaken doen vanuit een eigen entiteit moeten werken, zitten we al meer dan 30 jaar in Indonesië. Fijn dat zij nou net dit jaar als partnerland in Hannover mogen aantreden. Speciaal voor deze gelegenheid bouwden onze collega’s het traditionele Indonesische instrument met bamboepijpen om naar een pneumatisch aangedreven versie.”

Festo-presentatie op Hannover Messe
CEO Dipl.-Ing. Dr h.c. Oliver D. Jung

Azië

Jung legt nog uit wat ze allemaal in zo’n eigen vestiging investeren. “We trainen ons personeel daar net als in alle landen in onze werkwijze. We laten ze zich (in hun eigen tempo) ontwikkelen maar eisen dat ze onze corporatebreed geldende spreektaal Engels zo snel mogelijk beheersen. En daarnaast maken we Indonesië klaar voor 4.0.”

En gelukkig legt dat het bedrijf geen windeieren. Jung: “De situatie in Azië herstelt zich veel sneller dan bij ons. Q1 2021 ziet er heel goed uit en ze maken een inhaalslag als het gaat om e-mobility.”

Flexibiliteit

Lid van Management Board Sales, Dr Ansgar Kriwet benadrukte nogmaals hoe veel uitdagingen corona bracht. Naast de mobiele container voor ziekenhuizen namen ze ook de fragiele leveringsketen onder de loep. ”Dat onderstreept nog een shet belang van produceren opde  plek waar we het leveren.”

Flexibiliteit blijkt het sleutelwoord en daar speelt automatisering een belangrijke rol bij. “Maatwerk en individuele oplossingen. Desnoods krijgt de klant van ons een usb om individueel te kunnen configureren.”

Ook Kriwet stipt de 70 procent groei in e-mobility aan. “Dat biedt volop kansen. Maar de producenten vervangen ook hun zware verspaningsapparatuur voor elektrische. Dat vereist heel wat batterijen dus ook daar richten we ons. U begrijpt dat al deze min of meer door corona ingegeven stappen, heel wat van ons personeel vraagt. Daar zetten we dan ook volop in op verhoging van hun kwaliteiten.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.