
Jan De Nul Group voltooit de onderhoudsbaggerwerken in de Haven van Maputo (Mozambique) voor de Maputo Port Development Company. Deze baggercampagne herstelt de dieptes die werden bereikt na de baggerwerken die Jan De Nul eerder in 2016 uitvoerde.
Maputo
Sinds 2017 kunnen schepen tot 80.000 ton de Haven van Maputo binnenvaren. Jan De Nul Group voerde in 2016 baggerwerken uit om het toegangskanaal en de havenbekkens te verdiepen van -11mCD tot dieptes variërend van -13.05mCD tot -14.4mCD. In augustus 2019 tekende Jan De Nul Group het nieuwe contract met Maputo Port Development Company voor de onderhoudsbaggerwerken in de haven.
Verdiepingswerken
Sleephopperzuiger Francesco di Giorgioen het Waterinjectiebaggerschip Henri Pitot startten de baggerwerken in oktober 2019. Ze verwijderden 1,5 miljoen kubieke meter opgehoopt slib, modder en zand in vier maanden tijd. Dit vooral ter hoogte van de havenkanalen Matola, Katembe, Polana, Xefina en het noordelijke kanaal. De twee baggerschepen verzekerden ook de diepgang langs de haventerminals Maputo en Matola.
Jonge stagiairs
Tijdens de uitvoering van de werken ondersteunde Jan De Nul Group het initiatief van de klant om jonge stagiairs uit Mozambique te verwelkomen aan boord van de schepen. Ingenieurs-, maritieme en andere studenten konden op die manier alle aspecten van de onderhoudsbaggerwerken volgen.
Afrika
In 2019 haalde Jan De Nul Group ook andere contracten in Afrika binnen: Nador West Med project in Marokko, baggerwerken in Nouadhibou en Nouakchott in Mauritanië, het Tortue project in Senegal, het Takoradi havenuitbreidingsproject in Ghana, de kustbeschermingswerken in Benin en de baggerwerken in Palma, Mozambique.