Nieuws
Haven Rotterdam beperkt met betere tweede helft 2020 de schade

Haven Rotterdam functioneerde volcontinu tijdens het coronajaar 2020. De goederenvolumes namen in de tweede jaarhelft toe. Daardoor bleef de daling van het jaarvolume in dat jaar beperkt tot -6,9 procent ten opzichte van 2019.

Betere tweede helft 2020

Het volume van goederenoverslag in de haven van Rotterdam bedroeg 436,8 miljoen ton in 2020. Daarmee blijft Rotterdam volgens eigen zeggen met afstand de grootste haven van Europa. In de eerste jaarhelft daalde de totale overslag nog met 9,1 procent. In het tweede halfjaar daarentegen bleef de daling beperkt tot 4,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Bovengemiddeld grote volumedalingen vertoonden ijzererts (-24,5%), kolen (-22,8%), ruwe olie (-10,2%) en minerale olieproducten (-11,9%). De daling bij containers beperkten zich tot -1,2% in tonnen, -3,2% in TEU. De overslag van agribulk (+4,8%) en biomassa (+108,3%) vertoonden een plus.

Haven Rotterdam

Allard Castelein, president-directeur van Havenbedrijf Rotterdam: “In een uitzonderlijk jaar was de haven van Rotterdam volledig operationeel. Daardoor bleven goederen en grondstoffen hun weg vinden naar consumenten en bedrijven. Ik dank iedereen die hieraan bijdroeg. Onze klanten, de nautische dienstverleners en de logistieke partners. Mijn speciale dank gaat naar de collega’s van het Havenbedrijf. Ondanks de coronacrisis realiseerde het Havenbedrijf een beter financieel resultaat. Samen met overheid, havenbedrijfsleven en partners zetten wij belangrijke stappen op weg naar de verduurzaming van het energiesysteem en het terugdringen van CO2-uitstoot. En daarmee maken wij impact. Ik ben trots op deze prestaties.”

Olie(producten)

De overslag van nat massagoed bedroeg 192,0 miljoen ton (2019: 211,2 miljoen ton). De overslag van ruwe olie daalde door geringere vraag naar olieproducten. Zo zakte de vraag naar kerosine in vanwege afnemend vliegverkeer in 2020. Raffinaderijen produceren daarom minder en verlaagden de bezettingsgraad. De daling van olieproducten ligt vooral aan minder overslag van stookolie en gasolie/diesel. De strengere internationale uitstootregels beïnvloeden de vraag naar hoogzwavelige stookolie negatief. De stijging bij biodiesel maakt de overslag van overig nat massagoed weer een beetje goed.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.