
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Nederlandse ambassade in Rabat organiseren van 19 tot en met 22 april een virtuele handelsmissie naar Marokko.
Marokko
Marokko lanceerde een Nationaal Waterplan (2020-2050) waarin het de uitdagingen en ambities op het gebied van water voor de komende jaren beschrijft. De Marokkaanse overheid en andere belanghebbenden willen deze plannen toelichten aan de Nederlandse watersector. Samen met u zoeken zij naar mogelijkheden voor internationale samenwerking om het Marokkaanse Nationaal Waterplan uit te voeren.
Handelsmissie water
De virtuele missie naar Marokko is interessant voor bedrijven en kennisinstellingen uit de Nederlandse watersector en voor waterschappen die internationaal actief (willen) zijn. Zoals in de (sub-)sectoren watergebruik in de land- en tuinbouw, waterkwaliteit, klimaatmitigatie en klimaatadaptatie. Maar Marokko zoekt ook naar oplossingen voor gebruik van huishoudelijk en industrieel water en reductie en hergebruik van afvalwater en hemelwateropvang. De
Waterinfrastructuur en geïntegreerd waterbeheer moeten de verwachte overstromingen en droogte voorkomen.
Uitdagingen
Marokko staat voor flinke maatschappelijke uitdagingen op het gebied van waterbeheer, waterschaarste en verzilting. Het relatief droge klimaat bevat weinig natuurlijke waterbronnen. Dat maakt beperkte hoeveelheden grond- en oppervlaktewater beschikbaar.
De afgelopen jaren kampte het land met een extreme droogte. Deze bedreigt de voedselproductie en draagt bij aan verdere bodemverzilting. Het land voelt al de negatieve gevolgen zoals een hoge energierekening en een negatieve impact op irrigatie en drinkwatervoorziening.
Matchmaking
Elke deelnemer kan op eigen initiatief matchmakingafspraken inplannen via het online b2match-platform. Tegen bijbetaling kunt u georganiseerde matchmaking op maat aanvragen bij RVO. Hierbij maakt een professionele matchmaker voor u gerichte matchmakingafspraken. Dit gebeurt op basis van uw bedrijfsprofiel en uw specifieke behoeften.