
Kost marketing u ook moeite? Of denkt u dat verkoop volstaat? Marketing en B2B blijken geen logisch koppel. Toch kunnen we u een paar tips geven waar u zelf mee aan de slag kunt of waar u hulp bij kunt vragen. Van het zelf oppakken tot aan uitbesteden.
Tip 1: Marketingmodellen
Marketing staat of valt met een visie, een missie en vanuit de organisatie dan een marketingplan en een businessmodel. Want u wilt immers weten, hoe u uw klant kunt bedienen, via welke kanalen u die klant bereikt en wat en welke kennis u daarvoor nodig heeft.
Patrick Kooij, marketingstrateeg schreef het Handboek Managementmodellen. In het STEMmingscafe besteedde hij aandacht aan de marketingmodellen die u kunt hanteren. Zo kunt u de DESTEP-analyse gebruiken. Geen invuloefening maar een grondige analyse. Het Business Canvas-model gaat een stapje verder en houdt rekening met onzekerheden. Maar er bestaat ook nog een vijfkrachtenmodel van Porter en het 7S-model van McKinsey.
Ze draaien allemaal om een cultuurverandering en vereisen eerst een nulmeting. Maar het blijft een proces dus geldt ook hier dat elke draai aan een knop een ander resultaat geeft. Maar dan kunt u er in ieder geval mee aan de slag. En STEMImc werkt aan een opleiding waar het waarschijnlijk het boek van Kooij bij gaat gebruiken.
Tip 2: Opvallend origineel
Dirk van Meer van CORE Changemakers (voorheen Team CORE) vertelde vervolgens hoe bij hen, techniekstudenten en -afgestudeerden het marketingkwartje viel. “Bij beursbezoek zag ik weinig originele ideeën. Ze zetten wat op de stand en geven pennen of andere hebbedingetjes weg. Maar als je een vraag stelt, moeten ze vaak het antwoord schuldig blijven. Immers op de stand staat een verkoper die zelden meteen op een technicus kan terugvallen. Dus bedachten wij een plan om als vraagbaak op de beurs te gaan staan. Bezoekers konden vragen vooraf of ter plekke indienen. Welke discipline ook wij ‘slimme’ studenten bezorgden hen de oplossing. En het werkte waardoor we onszelf op de kaart zetten. Hielp natuurlijk ook nog dat ik mijn opvallend roze broek droeg en een shirt met het CORE-logo droeg. Maar ik merk dat vaak het beste werkt een onderwerp aan te slingeren en dan met de mensen die het pertinent oneens zijn in discussie te gaan.”
Tip 3: Crash Course
Om wat meer te weten te komen over marketing volgden Dirk en zijn team een crash course bij Willem de Vries van STEM Industrial Marketing Community.
“Ik leg altijd aan iedereen uit dat marketing gedaan wordt door het hele bedrijf. En slechte marketing komt voort uit een werkwijze van marketingmensen zonder dat ze de ‘werkvloer’ erbij betrekken”, aldus Willem.
Hij vervolgt: “Als mensen nog niet zo bekend zijn met de rol van marketing bij business development van een technisch bedrijf of als ze hun management er niet zo goed van kunnen overtuigen, biedt zo’n crash course aanknopingspunten.”
Tip 4: uitbesteden van operationele zaken
Tot zover de strategische marketing. Maar wilt u hulp bij meer operationele zaken dan biedt de uitgever van PompNL die kan bogen op lange ervaring in marketing in de B2B ook allerlei mogelijkheden. Met zo’n 50 vaktijdschriften beweegt de uitgeverij zich in veel disciplines. Veel van de kennis op het gebied van marketing bundelde het bedrijf in de afdeling Eisma Content Marketing (ECM).

Of u hulp kunt gebruiken bij een heel plan, artikelen, podcasts of welke uiting dan ook om uw verhaal te delen, ECM helpt u verder.