
De sleephopperzuiger Alexander von Humboldt van de Jan de Nul Groep voer onlangs 2.000 uur op 100 procent hernieuwbare biobrandstofolie (BFO). Het bereiken van deze prestatie kwam tot stand in samenwerking met MAN Energy Solutions en GoodFuels.
2.000 uur
Volgens de partijen levert die 2000 uur een primeur op. Het langste, continue gebruik van 100 procent duurzame biobrandstof voor schepen in de scheepvaartsector.
De belangrijke technische maatstaf van 2.000 vaaruren bewijst de technische toepasbaarheid en mogelijkheden van duurzame biobrandstof voor schepen tijdens operaties. Tegelijkertijd opent dit de deur naar een sectoroverschrijdende samenwerking met leveranciers (OEM’s), klassenmaatschappijen, vlaggenstaten en toeleveringsketens om deze brandstoffen toegankelijker te maken.
100 Procent duurzaam
Michel Deruyck, Head of Energy bij Jan De Nul Group:”We zullen het gebruik van biobrandstof op andere schepen verder onderzoeken en blijven streven naar het koolstofarm maken van ons bedrijf. We willen ook onze klanten betrekken bij het realiseren van onze ambitieuze CO2-reducties. We staan namelijk open voor alle andere, duurzame primaire energiebronnen. Maar voorlopig zijn de meeste financieel niet competitief binnen de bestaande regelgevingen.”
Opmerkelijke CO2-reductie
De Alexander von Humboldt werd de afgelopen negen maanden op verschillende tijdstippen bijgetankt. Dat maakte dat de fossiele CO2-uitstoot met 85 procent aanzienlijk daalde. Het schip verbruikte de brandstof tijdens onderhoudsbaggerwerken in de Vlaamse zeehavens en het Verenigd Koninkrijk. Als koploper laat Jan De Nul Group zien dat de maritieme bouwsector deel kan uitmaken van een baanbrekende, wereldwijde beweging die de klimaatdoelstellingen helpt te bereiken door gebruik te maken van koolstofarme oplossingen.
Biobrandstofolie
GoodFuels ïntroduceerde de BFO in 2018 als een betrouwbare koolstofarme oplossing om de energietransitie te versnellen. Het bedrijf noemde het de eerste brandstofequivalente biobrandstof van de twee generatie. Het maakte het volledig van duurzame afvalstoffen in overeenstemming met de nieuwste Europese richtlijn voor hernieuwbare energie.
Hopperzuiger
Peter Jonckheere, Chief Engineer aan boord van de Alexander von Humboldt: “Deze duurzame biobrandstof vormt niet alleen een groene oplossing. De kwaliteit ligt hoog en dat komt onze motoren ten goede.”
Michel Deruyck, Head of Energy bij Jan De Nul Group noemt het een bewijs dat de sector klaar is om de klimaatambities te integreren. “Om het volledige potentieel te benutten, is het nu erg belangrijk dat het juiste beleid en de juiste regelgeving volgen. Onderzoek naar brandstoffen van de toekomst is nuttig. Maar het mag ons er niet van weerhouden om duurzame oplossingen te gebruiken die vandaag al beschikbaar zijn voor de broodnodige energietransitie binnen de scheepvaart.”