Nieuws
FReSMe-project zet methanol uit hoogovengassen in als scheepsbrandstof

Vijf jaar werkte een consortium van elf bedrijven aan de productie van methanol uit restgassen van het staalproductieproces. Deze emissiearme methanolbrandstof draagt bij aan een duurzamere toekomst.

Hergebruik hoogovengassen

Onlangs vond er een demonstratie plaats met een Stena Germanica veerboot varend op koolstofarme methanolbrandstof. Aan het project From Residual Steel Gases to Methanolo (FreSMe) werkte de Nederlandse bedrijven TNO, Kisuma, Array en Tata Steel mee. De integratie van verschillende technologieën, zoals CO2-opvang, elektrolyse voor waterstofproductie en geavanceerde methanolreactoren maakte het mogelijk om hoogovengassen te hergebruiken.

FReSMe-project

Staalproductie zorgt voor zes tot acht procent van de wereldwijde emissies. De primaire staalproductie gebeurt efficiënt maar per ton geproduceerd staal wordt er tussen 1,6 en 2 ton CO2 uitgestoten. Daarom wees de Europese Commissie de staalsector aan als een van de belangrijkste sectoren voor technologisch onderzoek en innovatie. De sector moet efficiënte en koolstofarme industriële processen ontwikkelen. Het FReSMe-project bouwt voort op twee eerdere projecten, Stepwise en MefCO2. Die dienden om schaalbare en concurrerende technologie voor koolstofopvang en -benutting te ontwikkelen. 

Koolstofarm methanol

Op 22 juni 2021 voer de veerboot Stena Germanica tussen Göteborg en Kiel op koolstofarm methanol geproduceerd uit hoogovengassen. Deze demonstratie viel samen met het slotevenement van het FReSMe-project met presentatie van de belangrijkste onderzoeksresultaten.

Tijdens de pilot produceerde een installatie 25 ton methanol met lage emissies uit 570.000 m3 hoogovengas afkomstig van een nabijgelegen staalfabriek. Na destillatie in IJsland voldeed het aan de strengste kwaliteitsnormen voor gebruik als scheepsbrandstof. Dit resultaat opent deuren voor verdere schaalvergroting van koolstofarme technologieën om zowel staal als methanol te produceren met een gering effect op het klimaat.

Stepwise-technologie van TNO

Het FReSMe-concept maakt gebruik van de Stepwise-technologie van TNO. Het draait om het op een heel efficiënte manier opvangen van CO2 om tegelijkertijd waterstofrijke stroom te produceren. Met technologie van Carbon Recycling International wordt CO2 en waterstof omgezet in methanol. Daarnaast maakt FReSMe gebruik van groene waterstof op basis van waterelektrolyse.

Toepassing

De in het project ontwikkelde technologie blijkt heel schaalbaar en in bestaande staalfabrieken toe te passen. Daarbij levert de verkoop van methanol een aantrekkelijke business case voor staalproducenten op. Het veelzijdige methanol kan voor diverse doeleinden worden gebruikt. Eén hiervan is als schone scheepsbrandstof ter vervanging van fossiele brandstoffen, zoals in de ferry Stena Germanica, die Göteborg verbindt met Kiel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.