Nieuws
CO2-Reductie Roadmap van de Nederlandse raffinaderijen

De Vnpi (De Vereniging Petroleum Industrie) publiceerde onlangs een rapport dat beschrijft hoe de Nederlandse raffinaderijen hun CO2-uitstoot kunnen reduceren in de periode tot 2030 en tot 2050.

 

CO2-reductie

In 2017 stootte de Nederlandse raffinage-industrie samen met haar waterstofleveranciers 12,7 Mt CO2 uit. In het door Vnpi geïnitieerde onderzoek naar CO2-reductie komen diverse technologieën als CCS, elektrificatie, inzet van blauwe/groene waterstof, de levering van restwarmte en hernieuwbare energie aan bod.

Uit de studie blijkt dat de Nederlandse raffinaderijen 5,5 Mt/y CO2-reductie kunnen realiseren tegen 2030. Met 43 procent reductie ten opzichte van 2017 kan de raffinagesector significant bijdragen aan de CO2-reductie door de industrie. De implementatie ervan kan met reeds beschikbare technologieën of met verwachte R&D-voortgang.

 

Roadmap

De realisatie van de CO2-reductie roadmap 2030 vraagt een investering van ruim 3,7 miljard Euro, bovenop reguliere investeringen om te voldoen aan nationale en EU-regelgeving. Energie-efficiëntie maatregelen worden uitgewerkt in het kader van het energie-efficiëntieplan (EEP). De totale kosten van de andere CO2-reductie opties zijn afhankelijk van de specifieke maatregel en variëren gemiddeld tussen 30 en 110 Euro/t/y CO2 binnen het hek van de raffinaderij.

Het rapport noemt nog wel een paar randvoorwaarden, zoals variërend van energieprijzen tot aan infrastructuur buiten het hek van de raffinaderijen.

 

Sterke concurrentiepositie

In Nederland staan zes raffinaderijen: Shell Pernis, ExxonMobil Botlek, BP Europoort, Gunvor Europoort, Zeeland Refinery en Vitol Rozenburg. In 2017 produceerde de Nederlandse raffinage-industrie 60.127 kt van de totale Europese productie, waarvan ongeveer 20 procent wordt geëxporteerd. Naast aangescherpte milieueisen veranderde ook de vraag naar brandstoffen in de loop der jaren. Dat maakte de procesinstallaties ook complexer. Dat de Nederlandse raffinaderijen goed concurreren met buitenlandse plants danken ze aan hun ligging. Naast de havens van Rotterdam en Amsterdam spelen ook de nauwe banden met de Belgische en Nederlandse chemie daarbij een rol, aldus het rapport.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.