Service & Onderhoud
Oplossingen as a service en voorspellend onderhoud

Hans Nieuwenhuis van FieldBuddy gaf onlangs zijn visie op de toekomst van fieldservicemanagement.

 

Oplossingen as a service

CEO Hans Nieuwenhuis startte in 2013 met FieldBuddy, een applicatie waarmee monteurs en binnendienstmedewerkers van servicebedrijven gemakkelijker en efficiënter kunnen werken.

Hij voorspelt: “De toekomst van fieldservice kenmerkt zich door de combinatie van twee belangrijke ontwikkelingen: Internet of Things (IoT) en Artificial Intelligence (AI). Door IoT zijn niet alleen monteurs maar ook producten steeds meer ‘connected’. We gaan in toenemende mate zien dat oplossingen ‘as a service’ worden aangeboden en onderhoud voorspeld wordt op basis van verzamelde data in combinatie met AI.”

 

Voorspellend onderhoud

Daarmee doelt Nieuwenhuis op het feit dat er steeds meer apparaten voorzien worden van sensoren die data verzamelen. Machine Learning vormt de basis van een voorspellend algoritme. Dat maakt dat de computer steeds beter patronen in data kan ontdekken.

Het algoritme voorspelt op deze manier wanneer en welk onderhoud aan het apparaat moet plaatsvinden. Het verschuift dan van correctief en preventief onderhoud naar voorspellend onderhoud. In plaats van dat een monteur langskomt als iets stuk is of periodiek, staat hij al op de stoep naar aanleiding van signalen vanuit het IoT en AI-netwerk voorspelt Nieuwenhuis. “Dat om te voorkomen dat het apparaat kapot zou gaan.”

 

Veranderende relatie

Nieuwenhuis vervolgt: “Fabrikanten zijn steeds meer continue in verbinding met de producten die ze hebben verkocht. Ze kunnen de producten onafgebroken monitoren en de slimme algoritmes stelt ze in staat om op tijd in actie te komen als dat nodig is. Dat maakt het mogelijk om in plaats van producten te verkopen, een oplossing-as-a-service aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan ‘duurzame energie as a service’ in plaats van het verkopen van zonnepanelen of warmtepompen. Daardoor ontstaat er een veel langer durende en proactieve service-relatie tussen de fabrikant en de klant. De relatie tussen fabrikant en eindgebruiker wordt hechter dan ooit”.

 

Service-industrie

Concluderend stelt Nieuwenhuis: “De huidige ontwikkelingen zijn niet meer te stoppen en betekenen veel voor de service-industrie. Sinds 2013 maken wij met FieldBuddy moderne technologieën beschikbaar voor servicebedrijven en dat gaan we met de mogelijkheden die IoT en AI ons bieden ook doen. We zijn hierover al in gesprek met verschillende partijen. We ontwikkelen momenteel een prototypeoplossing die gebruikmaakt van de kansen die IoT en AI ons bieden. Er is een erg interessante tijd aangebroken!”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.