Nieuws
Onderwaterrobot reinigt scheepswanden in Belgische havens

Het Nederlandse Fleet Cleaner reinigt met een onderwaterrobot scheepswanden in Belgische havens. Het vrijgekomen vuil wordt met het water tot op 1 micron gefilterd. 

Scheepswanden

Fleet Cleaner bestaat sinds zeven jaar geleden een aantal studenten aan de TU Delft een reinigingsrobot ontwikkelden. “Na onze studies ontwikkelden we het project door met subsidies van de overheid en in samenwerking met de TU Delft. Het schoonmaken van scheepswanden door duikers mag in de meeste havens niet meer tenzij voor het reinigen van de propellers”, zegt Cornelis De Vet van Fleet Cleaner. Maar schone scheepswanden zorgen voor brandstofzuiniger varen.

België

De vergunning om in de grotere Belgische zeehavens scheepswanden van vuilaanslag te ontdoen, ontving het bedrijf onlangs. “We deden al enkele proeven in Antwerpen en Gent. De meeste havens hanteren eigen regelgeving omdat de waterkwaliteit in de haven onder hun eigen verantwoordelijkheid valt. We brachten de verschillende havens bijeen zodat er nu een richtlijn geldt voor alle Belgische havens. Met als hoofddoel negatieve impact op de waterkwaliteit voorkomen”, zegt De Vet.

Onderwaterrobot

In september 2019 gaat Fleet Cleaner aan de slag in Zeebrugge met roroschepen van Cobelfret. De robot maakt gebruik van havenwater dat onder hoge druk tegen de scheepswand wordt gespoten. Er komen geen borstels aan te pas. De druk kan aangepast worden aan het type coating van het schip en de aangroei op de scheepswand. Het vuil en het water worden opgevangen door een werkschip dat naast het te behandelen schip ligt. Daar filter t een installatie het afval uit het water tot op 1 micron. Het gezuiverde water kan terug de haven in en het afval gaat in big bags. “We verrichten metingen rondom de robot om de kwaliteit van het water te vergelijken met het gefilterde water”, legt De Vet uit.

Tijdwinst

Voordeel van de robot in vergelijking met de reiniging door duikers, is dat het reinigen tijdens het laden en lossen van het schip in de haven kan gebeuren zonder tijdverlies. “Soms doen we een zijde van het schip tijdens een aanloop en de andere zijde bij een volgende aanloop. De schepen blijven meestal te kort in de haven om direct beide zijden te doen”, legt De Vet uit.

Voor scheepsinspecties maakt Fleet Cleaner gebruik van een kleinere robot met camera’s. Ook die maken duikers overbodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.