
Met het in gebruik nemen van de laatste gedeelten heeft Total zijn plant in Antwerpen in vier jaar tijd volledig gemoderniseerd. Een miljard stak het bedrijf in het raffinageproces om de concurrentie nog beter de baas te kunnen blijven en in te spelen op de nieuwe wetgeving rondom brandstoffen voor zeeschepen die in 2020 van kracht wordt.
Extra capaciteit
Er kwam een productielijn bij om zware stookolie om te kunnen zetten in laagzwavelige producten. Daarnaast kwam er een extra hydrokraker om lichtere producten te kunnen maken en de raffinaderij in Vlissingen te kunnen beleveren.
Bovendien werd de stoomkraker aangepast aan de veranderde gassen die tegenwoordig vrijkomen. Zo kan er ethaan worden toegevoerd.
De hele operatie vond plaats onder de naam Optara, dat staat voor de OPTimalisering van de ARA-zone (Amsterdam – Rotterdam – Antwerpen).
Vacuümresidu
Het proces gaat een economische grondstof gebruiken, namelijk het vacuümresidu dat na verwerking in de nieuwe Solvent DeAsphalting-unit onder hoge waterdruk en bij hoge temperatuur zal worden omgezet in een deel van de bestaande unit (Ards of Atmospheric Residue DeSulfurization: een unit voor de grondige omzetting van atmosferische residuen). Die is grondig getransformeerd om dieselbrandstof te produceren.