Nieuws
Wat brengt de digitale technologie ons in water

Bij Aerzen constateren ze dat de digitale transformatie langzamer gaat dan zou kunnen. Siert Wiersema, Deputy Manager bij Aerzen Nederland: “Technisch is het mogelijk maar mensen lijken huiverig.” Vandaar dat de fabrikant van blowers en compressoren het programma ‘Water 4.0 als verlengde van Industrie 4.0’ presenteert.

Digitale technologie

“Inderdaad ontwikkelen informatietechnologieën zich exponentieel. Dat vraagt flexibiliteit van de gebruikers. Ze moeten leren navigeren in een wereld die razendsnel verandert. Bovendien snakken procesoperators naar voorspelbaarheid. Water 4.0 staat voor een toekomstgerichte procesoriëntatie in water.”

Voor de interpretatie van de data en het implementeren van Condition Based Monitoring introduceert Aerzen het programma AERprogress. Met de basismodule regelt de gebruiker zijn machine park management. Daar bovenop krijgt hij twee uitbreidingsmogelijkheden: Het oranje programma gaat over condition monitoring en met de groene module beheert hij het energiemanagement.

Aerzen

Het cloud-based programma biedt toegang vanuit welke locatie dan ook en geeft actuele rapportage. Op aanvraag genereert het systeem service- en onderhoudsprotocollen.

Wiersema: “Data goed krijgen, kost inderdaad tijd. En omdat er verschillende manieren van interpretatie bestaan, valt valideren ook niet altijd. Maar het kan en op basis van onze kennis van het type compressor kunnen wij benchmarken en inschatten. De klant blijft ten alle tijde eigenaar van de data. En we borgen alles door te voldoen aan IEC62443. We bieden ook een retrofit-oplossing waarbij bestaande machines met een box een verjongingskuur krijgen.”

Wat brengt het ons

Met individuele en klantgerichte workshops probeert de fabrikant nog meer ‘schapen over de dam te krijgen’. Wiersema: “Want in Zuid-Europa en de Afrikaanse landen waar de nood wat hoger ligt, zien we oppervlaktebeluchting in containers en beluchting als een service een hogere vlucht nemen dan in deze regio.”

Hij doelt op de containers waar lucht as a service op 7-8 bar al veel meer aftrek vindt. “Lage druk en olievrij kwam gewoon niet zo van de grond.”

Onlangs ging er ook een beluchtingsmodule naar Engeland. “Dan wordt hij in Nederland getest en kan plug-and-play naar de plaats van bestemming. Dat scheelt ook weer gekwalificeerd personeel dat anders ter plekke moet gaan.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.