
Seepex uit het Duitse Bottrop mag zich volgens Capital ‘Champion of the Digital Transformation’ noemen. Het bedrijf benut volgens de jury de mogelijkheden die digitalisering biedt voor zijn producten op een succesvolle manier.
‘Champion of the Digital Transformation’
Seepex noemt klassieke machinebouw de toekomst maar dan wel op een vergaande, digitale manier. De benchmarkstudie van zakenblad Capital en de Infront Consulting Company bevestigen het beeld dat Seepex voor ogen staat. Het onderzoek spitste zich toe op succespatronen en best practices, uitgesplitst naar sectoren en zakelijke mogelijkheden. De wormpompenfabrikant behoort volgens dat onderzoek tot de vijf beste bedrijven in de categorie ‘Werktuigbouwkunde’ en won het van de 127 andere deelnemers.
Seepex
Voor het middelgrote bedrijf uit Bottrop vormt dit succes een bevestiging dat het met zijn digitale transitie consistent de juiste weg kiest. Vooral de holistische aanpak als digitaal systeem dat het bedrijf al vroeg adapteerde en uitbouwde, overtuigde de jury.
Dat systeem omvat diensten zoals een shop, service-apps en premium digitale diensten. Onder dat laatste vallen monitoringdiensten en geavanceerde analysemogelijkheden voor de optimalisatie van pompprestaties. De fabrikant completeert het ecosysteem door innovaties als digitale pomp- en regelsystemen, alsmede de eerste, geautomatiseerde, progressieve wormpomp. Het verbindt alle bedrijfsmiddelen in de eigen cloud, onder de naam Seepex Connected Services.
Winwin
“Dit complete scala aan diensten resulteerde al in nieuwe bedrijfsactiviteiten en grotere loyaliteit van klanten”, bevestigt Dr. Christian Hansen, algemeen directeur van Seepex. De transitie gaat het bedrijf samen met alle partijen aan, ook het personeel. Het bedrijf nam tal van interne maatregelen om de medewerkers in een zo vroeg mogelijk stadium erbij te betrekken. Zo vormde het een stuurcomité en een uitwisselingscomité die regelmatig de invoering van digitale producten en diensten bespraken. Zij ondersteunden de informatiestroom tussen het management en de medewerkers met creatieve ideeën. Bovendien organiseerde het bedrijf inhoudelijke trainingssessies en andere vormen van persoonlijke uitwisseling voor het complete personeel.
Over de erkenning door Capital zegt Christian Hansen: “We zijn trots dat we de organisatoren konden overtuigen met onze digitale oplossingen. We creëerden nieuwe voordelen en diensten om de klanttevredenheid meetbaar te maken en te verhogen. Hierdoor kunnen onze klanten hun bedrijfskosten verlagen en direct met ons communiceren.”