Nieuws

Seattle bouwt ondergrondse tunnel voor wateropvang

1:1 Rioolrenovatie een gemiste kans

Met Seattle Ship Canal Water Quality Projects beoogt de Amerikaanse stad op een milieuvriendelijke manier te voorkomen dat onbehandeld regenwater en rioolwater in grote wateren in de regio lekt.

Seattle

In sommige delen van Seattle delen riool- en regenwater een reeks pijpen, een zogenaamd gemengd riool. Tijdens hevige regenval overschrijdt het water vaak de capaciteit van de leidingen. Daardoor stroomt onbehandeld riool- en regenwater het scheepskanaal. Deze zogeheten overstorten bedreigen vissen, dieren in het wild en het milieu door erin voorkomende vervuiling.

Belgisch Limburg opent Vlaams opleidingslabo rioolrenovatie
Het tijdelijk opslaan in tunnels van hemelwater ontlast de Rwzi.

Wateropvang

Tijdens een zware storm kan de nieuwe tunnel meer dan 29 miljoen gallons onbehandeld regenwater en rioolwater opvangen en tijdelijk opslaan. Als de rioolwaterzuivering het weer aankan, stroomt het door. Zo helpt de tunnel de regionale waterkwaliteit te verbeteren. Hij voorkomt dat jaarlijks gemiddeld meer dan 75 miljoen liter vervuild regenwater (van regen) en rioolwater in het Lake Washington Ship Canal, Salmon Bay en Lake Union stroomt. Vergelijking van data van de afgelopen vijf jaar geven een mogelijke verwijdering van 70 procent van het totale, gecombineerde riooloverstortvolume van Seattle Public Utilities.

Langs het tunnelpad komen vijf verticale schachten (in Ballard, East Ballard, Fremont, Queen Anne en Wallingford). Ze verzamelen regenwater en rioolwater uit elk bassin en sturen ze ongeveer 40 – 80 ft onder de grond naar de nieuwe opslagtunnel.

Sinds 1800 bouwde Seattle 150 tunnels met een totale lengte van 70 mijl. Het Ship Canal Water Quality Project omvat een tunnel met een binnendiameter van 4,7 mijl, 18 ft en 10 inch. De voltooiing volgt naar schatting in 2025 in de laatste stop Wallingford.

Mono Steel

Het Turkse Mono Steel ontwerpt staalconstructies voor grote projecten over de hele wereld. Voor Seatle, waar het de tunnelconstructie levert, gebeurde dat al in Europa, Afrika, het Verenigd Koninkrijk en Australië.

Mustafa Toprakçeken, CEO van Mono Steel: “We verheugen ons deel te mogen uitmaken van zo’n groot en duurzaamheidsproject. We moeten allemaal milieuvriendelijkere stappen zetten voor onze wereld… Tot 2025 produceren we de gekwalificeerde staalconstructies voor de bouw van tunnels en opslagruimten. We zetten onze eerste stappen in de VS met het Seattle Ship Canal Water Quality Project.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.