
Bij de derde NENnovation Award ontving Rainbeer de award voor startups. Sinds twee jaar ontwikkelde het bedrijf zes bieren gemaakt van regenwater.
NENnovation Award
Volgens NEN zijn normalisatie en innovatie met elkaar verbonden. ‘Een succesvolle innovatie vraagt aandacht voor verschillende aspecten. Hoe zit de technologie in elkaar, wat is het economische aspect, hoe helpt het in de maatschappij en wat is de duurzaamheid? De slagingskans van innovatieve concepten wordt vergroot met behulp van normalisatie.’
De prijs ging naar drie categorieën: klanten en commissieleden, startups en studenten.
Rainbeer
Rainbeer ontstond toen de gemeente Amsterdam na een heftige bui waardoor de straten blank stonden, een prijsvraag uitschreef voor oplossingen voor urban water.
Wietze Visser en zijn collega Friso namen de kreet ‘pompen of verzuipen’ ter harte en bedachten het Rainbeer, bier van regenwater. Visser: “Het riool aanpassen scheelt maar een kwart in capaciteit dus brainstormden wij over hoe de economische waarde van het regenwater te gebruiken.”