Nieuws
Project ONE stap verder op weg naar nieuw methaankraker

De vergunningverlening in december 2021 door de gemeente Antwerpen voor Project ONE brengt Ineos Olefins een stapje dichter bij de verwezenlijking van een ethaankraker. De installatie zal het gas ethyleen produceren.

Project ONE

Tot nu toe gebruiken afnemers van ethyleen, een van de meest gebruikte basischemicaliën, nog bestaande en verouderde installaties. Die draaien overwegend op nafta, een derivaat van ruwe aardolie als grondstof. Project ONE gaat ethaan als grondstof inzetten. Dat resulteert volgens de producent in een lagere koolstofvoetafdruk, zo’n twee miljoen ton CO2-emissies/jaar. Als bijproduct van het kraakproces ontstaat waterstof dat op zijn beurt dient als koolstofarme brandstof voor de ovens.

Ineos Olefins

John McNally, CEO Ineos Project One: ” De urgentie om het klimaatprobleem aan te pakken, is nu voor iedereen duidelijk. Met Project One willen we als industriële speler niet aan de zijlijn staan maar een fundamenteel verschil maken. Door consequent te kiezen voor de best beschikbare technieken in ons ontwerp, zetten we een nieuwe milieustandaard binnen onze industrie. Onze ethaankraker zal de laagste koolstofvoetafdruk in Europa hebben. Drie keer lager dan de gemiddelde Europese stoomkraker en minder dan de helft van die van de tien procent best presterende bedrijven in Europa.”

Technologisch vernieuwde methaankraker

Door technologische vernieuwing wil het bedrijf de veerkracht van de Europese chemische sector in een wereldeconomie versterken.

De fabriek wordt in modules ontworpen, gebouwd en per schip naar de site vervoerd. Die modules kunnen tot 6000 ton wegen en 50 meter lang, 40 meter wijd en 60 meter hoog zijn.

Verder krijgt de installatie pompen en leidingen om ethyleen te vervoeren; opslagtanks met dubbele insluiting en een buitentank van gewapend beton. Daarnaast komt er een elektrisch distributienet en kilometers pijpenbruggen en kabelroutes om Project ONE met elektriciteit, proces- en gedeminariliseerd water en andere nutsvoorzieningen te bevoorraden.

Ook de omliggende infrastructuur moet nog verbeterd. Kilometers nieuwe verharde wegen, voetpaden, ondergrondse systemen en verlichting.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.