
AFS (Aircraft Fuel Supply) verwerkt op Schiphol dagelijks twaalf miljoen liter kerosine. Dat gebeurt veilig en nauwkeurig met de door Kemp BV geleverde MLA 1000.
Veilige meting
Bij het snel en in grote hoeveelheden rondpompen van kerosine kan elektrostatische lading in de vliegtuigbrandstof optreden. Door de geleidbaarheid van de kerosine tot een bepaalde waarde te verhogen, vloeit de elektrostatische lading via de pijpleiding of de tankwand weg. Het meten van de hoogte van de geleidbaarheid gebeurt met de MLA1000 van MBA-instruments GmbH. De sensor meet in het pico Siemens-bereik [pS/m], de eenheid voor geleidbaarheid.
Deze continue geleidbaarheidsmeting bij het beladen van tankwagens met Jet A-1 brandstof zorgt nu al vijf jaar voor het leveren van veilige brandstof.
Kerosinebelading
Op Schiphol installeerde ASF de meetsonde rechtstreeks in de pijp van het tankperron. Het meetsignaal van 4-20 mA van de geleidbaarheidswaarde gaat rechtstreeks van de evaluatie-eenheid naar het ASF-besturingscentrum. Daarmee kan het bedrijf het volledige tankproces van de tankwagen monitoren en documenteren. Dat waarborgt de verplichte conformiteit en documentatie van de gemeten waarden volgens de AFQRJOS.
Samen met leverancier Kemp probeert AFS nog meer verbeteringen door te voeren.