Op 22 november 2022 konden 100 professionals uit de procesindustrie elkaar na drie jaar weer live ontmoeten. In Machevo Connect combineert de Machevo & Bulk Vereniging zijn ALV, professionele sprekers en het netwerken. Opnieuw vormde het Evoluon te Eindhoven het decor.
Machevo Connect
Machevo combineert de verenigingsverplichtingen van de ALV met het aangename in Machevo Connect. Dagvoorzitter, actrice en presentatrice Marit van Bohemen praatte dit keer het geheel aan elkaar waarbij zij blijk gaf van veel vergaarde kennis over Machevo.
Bij het officiële gedeelte met voorzitter Perry Verberne, penningmeester Yves Willems en decharge door de kascommissie, verklaarde Rick Soepenberg zich bereid als nieuw lid van de kascommissie. Bas van Gent, easyFairs en Andrea van Loon namens Machevo blikten nog terug op recente beurzen.
Over zuivel en afval
Mark Voorbergen, financieringsspecialist in de zuivelindustrie sprak over opmerkelijke ontwikkelingen. Zoals het achterblijven van de melkproductie ondanks de aanhoudend hoge melkprijs. ‘De echte voedselinflatie moet nog komen.’ Maar ook de Australische overcapaciteit. Kortom, crisis in de zuivelsector waar ook de boeren onder vuur liggen.
Vervolgens vertelde Micha Hes, business development manager bij afvalverbrander AEB Amsterdam over het bedrijf na een crisis. Een aantal jaren geleden domineerde het bedrijf het negatieve nieuws. Inmiddels zit het weer in de lift en in de zwarte cijfers. Met zes productielijnen werkt het aan de verbranding van ons afval. ‘Want storten gebeurt in ons land niet meer. Daarmee genereren we warmte en elektriciteit. Bovendien kan circulariteit nou eenmaal niet zonder verbranding’.
Crisismanagement
Als laatste Sonja Kloppenburg, crisiswoordvoerder en strategisch adviseur de beste strategie onthulde bij crises. Haar opening met een foto van Matthijs van Nieuwkerk bracht de aanwezige meteen op het puntje van de stoel. Het draait om beeldvorming en vertrouwen. Alleen dat bepaalt of u held, boef, slachtoffer of aanklager bent.
Naast transparantie over de feiten vraagt een crisis om je te verplaatsen in de ander. We schieten automatisch in de verdediging en dat helpt niet. Overigens speelt geloofwaardigheid een belangrijke rol dus leef mee met de klant, probeer niet meteen oplossingen aan te dragen maar het gaat er om de daadwerkelijke emotie te ontleden als hij/zij zich ontevreden toont over een geleverd product. Als u hem/haar serieus neemt, kunt u juridisch getouwtrek hopelijk voor zijn want daarna zal het al snel in een welles/nietes-verhaal belanden.