Nieuws
Havenbedrijf Rotterdam lanceert ‘Rotterdam Food Hub’

Rotterdam bouwt haar positie als grootste West-Europese doorvoerhaven voor producten uit de land- en tuinbouwsector en visserij verder uit. Onderdeel van die strategie vormt de inrichting van de Rotterdam Food Hub aan het Calandkanaal, bij de ingang van de Maasvlakte.

Rotterdam Food Hub

Het bedrijventerrein van 60 hectare krijgt een inrichting die bedrijven uit de agrofoodsector optimaal moet faciliteren. Over ruim de helft van het terrein lopen al gesprekken met geïnteresseerden.

Door bevolkingstoename en groeiende welvaart stijgt Agrofoodmarkt mee. Nederland bezet na de Verenigde Staten de tweede plaats op de lijst van landbouwexporterende wereldlanden. In 2017 verhandelde de sector bijna € 92 miljard. De Rotterdamse haven is met 16 miljoen ton overslag per jaar marktleider in West-Europa.

Snelheid cruciaal

“We willen de groei van onze klanten in de agrofood graag verder accommoderen”, licht Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam toe. “De Rotterdam Food Hub biedt daarvoor de kans bij uitstek. Niet alleen liggen de grote deepsea containerterminals op de Maasvlakte op een steenworp afstand maar de Rotterdam Food Hub krijgt zelf ook de beschikking over meerdere ligplaatsen voor zeeschepen met gekoelde lading.”

Er komen ook ligplaatsen voor binnenvaartschepen en warehouses direct aan de kades. Dat maakt dat gekoelde en bevroren lading snel opgeslagen, bewerkt of getransporteerd kan worden. “In agrofood werken we met bederfelijke waar en is snelheid dus cruciaal”, aldus Hoogsteden.

Centrale faciliteiten

Rotterdam Food Hub krijgt diverse gemeenschappelijke faciliteiten. Zo kunnen bedrijven kades en voorzieningen op het gebied van onder andere transport, opslag, toegangscontrole en douane efficiënt delen. Hoogsteden: “Daarmee vormt de Rotterdam Food Hub een prachtige en welkome aanvulling op de reeds bestaande agrofood hotspots in de Rotterdamse haven, zoals Cool Port en de grote cold storage warehouses op onder andere de Maasvlakte en in de Eemhaven. Ook de nabijheid van Greenports als Barendrecht, Ridderkerk en het Westland is natuurlijk ideaal.”

Groenten en sappen

Vanaf juli gaat bij de eerste klant de schop in de grond voor de ontwikkeling van het terrein op wat ook wel de ‘Kop van de Beer’ wordt genoemd. Eind 2020 zullen de eerste bedrijven er operationeel zijn.

Rotterdam is verreweg de grootste import- en exporthaven in West-Europa op het gebied van agrofood. De top3 import: citrusvruchten, bananen en druiven. Ook vinden veel sappen via Rotterdam hun weg naar de consument. Aan de export kant vormen vooral groente, uien en aardappelen de top. Vlak daarna komen varkensvlees, kipproducten, kaas, buitenplanten en haring. China is de grootste ontvanger en Zuid-Afrika, Brazilië en Costa Rica brengen het meeste onze kant op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.