Nieuws
ExxonMobil start nieuwe transportbrandstofinstallatie

In de Antwerpse haven startte ExxonMobil op 2 april 2019 een grote nieuwe installatie op de raffinaderij. De nieuwe fabriek zet zware hoogzwavelige olieproducten om in schonere transportbrandstoffen.

Startknop

De Vlaamse minister-president Geert Bourgeois, vice-eerste minister en minister van werk, economie en consumentenzaken Kris Peeters, de Amerikaanse Ambassadeur Ronald J. Gidwitz en de Antwerpse burgemeester Bart De Wever woonden de officiële bijeenkomst bij.

Vice-eerste minister Peeters: “De investering van ExxonMobil is belangrijk voor de werkgelegenheid in én de concurrentiepositie van de Antwerpse haven. Zo komen er opnieuw 70 jobs bij en blijft de haven van Antwerpen de motor van de Belgische economie.”

Minister-President Bourgeois toonde zich tevreden over de nieuwe installatie. “Het is fantastisch dat Vlaanderen mega-investeringen als deze blijft aantrekken. Verduurzaming en innovatie gaan hand in hand. Vlaanderen zet zich er dan ook voor in opdat internationale topbedrijven deze investeringen kunnen blijven maken.”

Vanop een schip in het Hansadok met zicht op de indrukwekkende installatie vam 93 meter hoog drukten de prominenten samen met de top van ExxonMobil de startknop in van de ‘Delayed Coker Unit’ (DCU). Door haar omvangrijke gestalte en de impact van de fabriek op het productieproces van schonere transportbrandstoffen, geeft de DCU vorm aan een nieuwe horizon in de Antwerpse haven.

ExxonMobil

De laatste 15 jaar investeerde ExxonMobil voor 2,6 miljard euro in België.

Gastheer Jan Michielsen, CEO van ExxonMobil Benelux, benadrukte het belang van de nieuwe fabriek voor de strategische positie van de Antwerpse raffinaderij en haar vermogen om te concurreren in een uitdagende omgeving voor Europese raffinaderijen. “Deze investering van een miljard euro bewijst dat ExxonMobil in Antwerpen een belangrijke rol blijft spelen. Met deze nieuwe fabriek komen we tegemoet aan de vraag naar laagzwavelige transportbrandstoffen en creëren we nieuwe hoogwaardige jobs. Samen met de eerdere investeringen maakt het van de Antwerpse raffinaderij een van de modernste en efficiëntste in de wereld.”

Transportbrandstoffen

De DCU zet zware hoogzwavelige olieproducten om in schonere transportbrandstoffen, zoals diesel en gasolie voor de scheepvaart. Dave Brownell, Senior Vice President van ExxonMobil Fuels & Lubricants: “Met de Delayed Coker Unit halen we de strengere 2020 normen die de Internationale Maritieme Organisatie oplegt voor de uitstoot van zwavel en komen we tegemoet aan de stijgende vraag aan schonere transportbrandstoffen. Bovendien zal ook de zwaveluitstoot van de raffinaderij zelf met 75 procent afnemen.”

Biobrandstoffen

ExxonMobil’s eigen onderzoekscentra werken hard aan baanbrekende energieprocessen, biobrandstoffen, Carbon capture and Storage, aardgastechnologieën en geavanceerde energiebesparende materialen. Zo werkt het bedrijf in Europa samen met het Zwitserse Clariant aan biodiesel uit biomassa en zal een nieuwe technologie getest worden in een proeffabriek in Duitsland.

Daarnaast loopt er een onderzoek naar bio-olie uit algen. Deze olie kan verwerkt worden in de bestaande raffinaderijen. Op dit gebied zijn er samen met Synthetic Genomics al wetenschappelijke doorbraken gerealiseerd en ExxonMobil wil tegen 2025 in staat zijn om 10.000 vaten biobrandstof per dag uit algen te produceren.

CO2 afvangen

Het bedrijf ziet ook de belangrijkheid van het capteren van CO2 bij het behalen van de wereldwijde emissiereductie-doelstellingen. Met Carbon Capture, Usage en Storage (ofwel CCUS) wordt CO2 afgevangen, samengeperst en veilig permanent ondergronds opgeslagen of hergebruikt. Nu al vangt ExxonMobil jaarlijks ongeveer zeven miljoen ton CO2 af.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.