Nieuws
Eerste praktijktesten Scodev blussysteem goed verlopen

Eind november vormde het IJsselmeer het schouwtoneel van de eerste testen met het Scodev blussysteem.

Praktijktesten

Het ‘losse’ systeem past in verschillende vliegtuigen om als universele blusoplossing in te zetten. Voor het geteste prototype werkten diverse nationale en internationale bedrijven en kennisinstellingen intensief samen. Op basis van de testresultaten volgens in 2019 meer testen onder nog zwaardere omstandigheden.

Scodev

Scodev staat voor ‘Scooping device’. Het blussysteem neemt namelijk oppervlaktewater op met een schepeenheid die met een 15 m lange slang aan een tank in een vliegtuig zit. Wanneer het vliegtuig iets lager dan 15 m boven het wateroppervlak vliegt, dringt de schep in het water en neemt water op dat direct richting de slangopening wordt gedrukt. Door de snelheid van het vliegtuig komt het water automatisch omhoog in de watertank van het vliegtuig. Boven de brand kan het vliegtuig het dan droppen.

Opschalen

Doordat het systeem relatief veel water en relatief snel water opneemt, kunnen grotere blusvliegtuigen gemiddeld vijf keer per uur droppen in plaats van één keer. Het universele maakt het systeem ook geschikt voor niet-amfibische blusvliegtuigen. Omdat het bovendien om een ‘los’ systeem gaat, is het systeem onderling uit te lenen.

De schep is in de ontwerpfase al doorgerekend en met computermodellen gesimuleerd. Hij kan zich met een snelheid van 130 knopen (240 km/u!!) door het wateroppervlak boren.

De testen boven het IJsselmeer waren relatief klein en vooral bedoeld om de dynamische eigenschappen en stabiliteit van het systeem te testen. Hoe gedragen slang en schep zich als het vliegtuig vliegt? Hoe laat het systeem zich uit het vliegtuig rollen? Enzovoorts. Daarbij werkten de testers met relatief lage snelheden (20 knopen, 37 km/h) bij het scheppen van water.

Volgend jaar beginnen de testen met een Chinook zodat het team naar snelheden van 90 knopen kan gaan en in verschillende stappen ook daadwerkelijk water zal scheppen. In een laatste testfase, benodigd voor uiteindelijke certificering, zal een vliegtuig worden ingezet en het water worden geschept met de beoogde snelheid van 130 knopen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.