Nieuws
EemsEnergyTerminal in recordtijd uit de grond gestampt.

In november vond de laatste NAP-bijeenkomst van 2022 plaats. Merijn Zuidgeest, senior projectmanager bij Gasunie sprak over het project Eems Energy Terminal. Daarvoor ontwikkelde Gasunie een drijvende, op FSRU gebaseerde LNG-importterminal. Die voegt 8 bcma (billion m3) importcapaciteit toe aan het Nederlandse grid.

EemsEnergyTerminal

Toen Russische troepen zich begin vorig jaar bij de Oekraïense grens verzamelden, kwam de strategieafdeling van de Gasunie bijeen. Om de leveringszekerheid van gas te garanderen, ontstond het idee een LNG-terminal op de Eemshaven te bouwen. Na de inval eind februari van de Russen in Oekraïne kwam dat project in een stroomversnelling, aldus Zuidgeest. Toestemming om af te wijken van de normale aanbestedingsprocedure en een alliantie met partijen als Fluor, Stork, Hak en BAM ondersteunden het project EemsEnergyTerminal.

Recordtijd

Na de kick-off begin april volgde een HAZOP en afstemming met het bevoegd gezag over de vergunning conform de Rijkscoördinatieregeling. Half april voerde het projectteam de eerste design review uit en eind april terwijl ze nog nadachten over het ontwerp kochten ze de eerste zaken waaronder 5 km pijpleiding. Twee drijvende eenheden, FSRU Golar Igloo en FSRU LNG terminal moesten uit de USA komen.

Al op 8 september 2022 ging het eerste gas in het grid in het bijzin van minister Rob Jetten. Inmiddels werken de projectdeelnemers nog aan redundantievoorzieningen en de definitieve uitwerking van de vergunningseisen.

Goede samenwerking

Zuidgeest: “Normaal gesproken duurt zo’n project als het Eems Energy Terminal project vier keer zo land. Vooral de inzet van alle partners werkte mee aan dit prachtige resultaat. Zo draaide de lasser op vrijdagavond op weg naar huis toen bleek dat een pijpleiding was afgekeurd. En voor het schip met de brandwaterpompen dat kwam vast te zitten in een sluis in Groningen een dag voor de geplande aansluiting van die pompen vond men nog een duiker om het schip los te krijgen en door te laten varen.”

Maar de urgentie verhoogde de motivatie en goede communicatie met alle geledingen deed de rest.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.