
Regelmatig doe ik verslag van een STEMmingscafé waarin Albert Jan Swart van ABNAMRO de economische toestand duidt. Aanstaande vrijdag komt hij weer ‘langs’. Ik kijk er naar uit want ook het CBS signaleert: ‘Vertrouwen ondernemers industrie daalt verder.’ Ook u kunt aanhaken op de online VrijMiBo in marketingland en ervaren wat STEM u kan brengen.
CBS-cijfers producentenvertrouwen
De stemming onder ondernemers in de industrie verslechterde voor de tweede maand op rij. Het vertrouwen ging van 4,6 in augustus naar 2,6 in september, aldus het CBS. Dat komt vooral doordat ondernemers minder positief waren over hun orderpositie.
Het producentenvertrouwen ligt nog wel boven het langjarige gemiddelde van 1,1. Het vertrouwen van de ondernemers bereikte in november 2021 de hoogste waarde (12,7). In april 2020 werd de laagste waarde (-28,7) genoteerd.
Eerste negatieve geluid sinds 2020
Ondernemers oordelen vooral minder positief over hun orderpositie. Maar voor het eerst sinds januari 2020 laten ze zich ook negatief uit over de verwachte productie. Ze tonen zich meer tevreden over de voorraden.
In bijna alle bedrijfstakken lag het producentenvertrouwen in september onder dat van de maand ervoor. Net als in de voorgaande maanden toonden de ondernemers in de elektrotechnische en machine-industrie zich verreweg het meest positief.
Economische ontwikkelingen
Traditioneel schuift Albert Jan Swart, sector-econoom industrie ABN-AMRO de eerste vrijdag van een nieuw kwartaal aan in het STEMmingscafé. Vrijdag 7 oktober 2022, tevens de eerste van Q4 2022 blikt hij terug op dit toch wel roerige jaar. Maar aan de hand van Nevi-cijfers en diverse indexen probeert hij u ook een richting voor 2023 mee te geven.
Want blijven de geopolitieke spanningen aanhouden? Met nog verder op lopende grondstofprijzen en energiekosten en verslechterende macro-economische vooruitzichten? Wat gebeurt er in Europa op het gebied van energiebeleid? En komt er staatssteun voor energie-intensieve bedrijven? Hij weet niet alle antwoorden maar combineert een aantal zaken die hij signaleert.
Technische B2B
Nog niet bekend met het STEMmingscafé en STEM-IMC? Dan moet u zeker aanhaken. Want zoals Edward Vlems het op zijn gastblog omschrijft: ‘Marketing in technische B2B is pure marketing’. En dat zien nog niet alle technische bedrijven. Geen schande want jarenlang werkte het anders. Maar hoe kunt u zich in deze tijd nog onderscheiden? Door bijvoorbeeld met vakgenoten van gedachten te wisselen. En dat kan dus op een laagdrempelige manier op 7 oktober 2022.