Nieuws

Big business van big data op PPA-dag

Big business van big data op PPA-dag

Zoals zoveel in deze tijd speelt ook de PPA-dag zich online af. Verspreid over twee weken kunt u meeluisteren. Zoals naar de presentatie van Jorn Vroegh over de app die hij als learning and developping trainer bij Nutricia introduceerde. Jacqueline de Waal van Emerson gaf uitleg over het gebruik van een Digital Twin. En ook in week 5 kunt u nog aanhaken.

PPA

Jorn Vroegh vertelde op de PPA-dag: “Vijf jaar geleden bij een rondleiding door de fabriek viel me op dat de lijn stilstond. Navraag bij de operator leverde niets op. Hij wist het ook niet. Dat moest anders dus.”

Al in 2014 begon Nutricia met het begeleiden van mensen op de werkplek. Wat moest zo iemand kunnen? Nou in ieder geval 196 instructies uit het hoofd weten. Die stonden op schrift maar vinden en onthouden kostten wel erg veel moeite. Dus zochten ze een performance support system en een tool waarmee de operator een QR-code op de machine op zijn tablet kon vertalen.

Big data

Vroegh: “In Canada werkten ze al met Poka/Teamwork. Super simpel en bovendien kunnen gebruikers kennis opslaan in het systeem en probleemoplossingen en instructies delen met alle fabrieken. Samen met de operators bedachten we de beste oplossing. Een connectie met Tetra Pak ondersteunt ons online.”

Als voordelen nu zo’n vier jaar later noemt Vroegh: papierloos werken, ownership van de verantwoordelijke, dalende foutkans en onderweg naar de ideale fabriek. Een waarschuwing wil hij ook nog wel geven: een goede wifi is doorslaggevend. ‘Anders opereer je als het ware als een Fabebook-account met een vriend’.

Big business van big data op PPA-dag

Inmiddels gebruikt Nutricia het vooral voor werkinstructies. Daarvoor bevat het systeem video’s, een skillmatrix en diverse feedback-mogelijkheden. Het systeem ‘werkt’ ook in allerlei talen. Vandaar misschien ook dat ‘zelfs’ de oude garde het omarmt. En inmiddels paste het bedrijf de structuur aan, iets waar de organisatie als geheel moet achter staan en de visie op moet aanpassen. “We werken nu met een cel-coördinator die als het ware als coach optreedt.”

Digital Twin

Dat de meeste bedrijven zulke systemen als hierboven beschreven nog voornamelijk voor scholing gebruiken, bleek ook uit de presentatie op de PPA-dag van Jacqueline de Waal.

Zij werkt bij Emerson Automation Solutions als Lifecycle Sevices Business Manager Benelux. Haar verhaal over de Digital Twin doorspekte ze met een poll onder de toehoorders. Ook hieruit bleek dat die Digital Twin, oftewel een kopie van de werkelijkheid bij iedereen op nr. 1 staat als trainings- en helplijnsysteem.

De Waal legde uit dat je er naast realtime modelleren ook goed metalen mee kunt uittesten en het proces kunt nabootsen. “Eigenlijk leent het zich voor elke levensfase van uw plant. U kunt dus ook instappen op elk moment dat bij u past en waar u een business case inziet.”

Batchvalidatie

Zij ziet op de lange termijn nog veel mogelijkheden in batchvalidatie, projectdesign en debottlenecking. Tweede poll-uitslag: 24 procent gebruikt het voor testen en valideren, 26 procent voor operatorinstructie en 16 procent voor projectdesign en 16 procent incidentenanalyse.

“Samen met Aspentech bieden we Mimic aan. Een trainingsprogramma á la flightsimulator. Zo kun je (met VR-bril) ongebruikelijke situaties trainen en voorkom je bovendien dat twee mensen in een ruimte moeten verblijven. Maar het werkt ook andersom als ‘golden batch’ in een nieuw jasje. De operator krijgt een waarschuwing dat hij iets moet doen zonder dat er tig alarmen staan te knipperen. Het werkt als een DCS, met allemaal bouwblokken in (wireless) Hart. Door de samenwerking van operators onderling creëer je ook standaardisatie.”

Op de vraag of het ook in de cloud kan, antwoordde de Waal dat het om een fysieke plant blijft gaan en dat intellectueel eigendom dan gevaar loopt. “Uiteindelijk blijft het een zaak vertrouwen tussen klant en leverancier.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.