ABB neemt Sensorfact BV over en breidt daarmee zijn aanbod op het gebied van digitaal energiebeheer verder uit. Het rond naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025 de koop af.
Sensorfact
Het in 2017 opgerichte Sensorfact biedt een schaalbare SaaS-oplossing (software as a service) die kleine en middelgrote ondernemingen helpt AI in hun bedrijfsvoering en energiebeheer te gebruiken. Daarmee kunnen ze kosten verminderen en efficiëntie verbeteren. Het bedrijf telt meer dan 250 fulltime werknemers in Utrecht, Amsterdam, Barcelona en Berlijn en bedient ruim 1.900 klanten in heel Europa.
ABB
Massimiliano Cifalitti, voorzitter van de Smart Power-afdeling van ABB: “ABB en Sensorfact voeren een gezamenlijke missie. Ze willen bedrijven helpen hun energie-efficiëntie te verbeteren, onderhoudskosten te verlagen en de productie te verhogen. Wij vergroten ons portfolio van energiebeheeroplossingen die big data en AI gebruiken om elektrische distributie en energiebeheer efficiënt en intelligent te maken. Deze overname bevordert onze digitale strategie en biedt klanten een innovatieve manier om hun productieactiviteiten te digitaliseren. Het helpt hen om leaner and cleaner te worden.”

Plug-and-play sensoren
De SaaS-oplossing van Sensorfact omvat plug-and-play sensoren die het verbruik van machines meten en verbinden met een intelligent softwareplatform. ‘Het bedrijf maakt gebruik van algoritmes om deze gegevens te analyseren. Daarmee kan het mogelijke energiebesparing identificeren en eenvoudig implementeren. Het geeft elke klant een uniek advies voor zijn activiteiten.’
Pieter Broekema, CEO van Sensorfact: “Sensorfact biedt een enkel smart factory platform waarmee klanten op eenvoudige wijze gegevens over nutsvoorzieningen en productie kunnen verzamelen en kosten en CO2-uitstoot kunnen verlagen. We helpen klanten aanzienlijke besparingen te realiseren en blijven innoveren om hun te helpen hun industriële verspilling verder te verminderen. Als een van de marktleiders in Europa zullen we samen met ABB onze oplossingen sneller naar nieuwe markten over de hele wereld brengen.”