Uit de praktijk

Een grote Amerikaanse polyesterfabrikant gebruikt tot grote tevredenheid al jarenlang MAAG tandwielpompen. De directie wilde de beschikbaarheid van de productie verbeteren en daarmee de operationele kosten naar beneden brengen. Door diverse randvoorwaarden lijkt de oplossing magneetgekoppelde pompen. Maar inpassen levert nog wel een uitdaging op.

 

De leverancier van de nieuwe pompen moet rekening houden met de betrouwbaarheid van een dubbelwerkende mechanical seal in de ‘hete’ toepassingen. De tandwielpompen voeden namelijk de reactor met monomeren. Daarnaast speelt ook de energieconsumptie van de koeling van het spermedium een rol. De intensieve kosten die de bewaking van het spersysteem vergen, staan de wens tot grotere efficiency in de weg.

Om al die redenen wil de fabriek over op magneetgekoppelde pompen. En dat moet kunnen want MAAG voert sinds enige tijd de ‘mag-drive’-pompen in haar programma.

 

Al jarenlang

De fabriek liep door de jaren heen tjokvol met pompen van een ouder ontwerp. Die zijn afgedicht met mechanical seals en hebben andere aansluitingen dan de laatste series. Op het leidingwerk en op de elektrische aansluitingen. Ook de inbouwhoogte van de nieuwere series is groter. Bij ombouw naar nieuwe pompen zou een aantal pompen ‘het hoofd stoten’. Dat impliceert veel additionele kosten bij ombouw naar magneetgedreven pompen. Het bedrijf dat het onderhoud voor deze fabrikant verzorgt, meldde zich daarom bij CeraSeals met de vraag of ombouw naar een CS-Minex een oplossing zou kunnen bieden.

vervanging voor efficiency

 

Op basis van procesdata

De gebruiker leverde de procesdata en MAAG stuurde pomp- en motorgegevens en informatie over het bracket. Op basis van die gegevens selecteerde Ceraseals samen met partner KTR het over te dragen koppel, de materiaalkwaliteiten, de bedrijfstemperatuur, de druk, het toerental, de mogelijke afmetingen, de warmtebalans en de juiste koppeling. De laatste vereiste nog een puzzel bij de inbouw in het bracket. De hoogte bleek niet het probleem maar juist de diameter van de scheidingsbus moest aangepast.

 

Aanpassen scheidingsbusflens

Uiteindelijk bleek de oplossing te liggen in de scheidingsbus zelf. Door de flens van die bus aan te passen aan mogelijkheden die de pomp daarvoor bood, wonnen de ontwerpers ruimte voor de onderlinge uitlijning van de koppeling, de motor, het bracket, de binnenroter, de buitenrotor en de pomp. En toen bleef er voldoende ruimte over voor een uitermate stabiele bevestiging van de delen op elkaar. De koppeling en het bracket zijn nu ‘een-op-een’ uit te wisselen met de bestaande mechanical seal en bracket. Er hoeft dus niets aan de inbouw, de aansluitingen of de isolatie te worden gewijzigd. Wel vervalt het hele spersysteem voor het tot dan toe gebruikte dubbelwerkende seal. Maar dat biedt extra ruimte op de werkvloer.

 

Proeforder

Het servicebedrijf bouwde een proeforder van twee stuks begin 2021 om en plaatste die terug. Sindsdien functioneren de pompen als vanouds en zonder uitval, enig toezicht of onderhoud. Daarop plaatste de fabriek een order voor zijn (eerste) locatie om alle vijftig pompen in te voorzien van CS-Minex magneetkoppelingen. Daar ging het servicebedrijf inmiddels mee aan de slag.