Uit de praktijk

“Het maakt niet uit welke elektromotor ik koop, er voldoet er geen één. Bij elke motor laat de laklaag los”, klaagde Meindert Jan. Hij werkt in de food en moest elk half jaar een goed werkende elektromotor vervangen omdat de verf afbladderde. Na viereneenhalf jaar onderzoek met veel praktijktesten, een goedgekeurde TNO-test en voedselveiligheidscertificaat bracht een motorfabrikant een coating die de levensduur van zijn elektromotor onder extreme omstandigheden verlengt.

Coating

Schoonmaakmiddelen, zout water, industriële kou en weersinvloeden (denk aan gemalen en andere pompen in de buitenlucht) beschadigen de laklaag van een elektromotor.

Kolmer Elektromotoren liet daarop een coating ontwikkelen die wél blijft zitten. Jan Bakker, sales manager bij de elektromotorenfabrikant: “Meindert Jan was niet de eerste die tegen het probleem van afbladderende verf of een roestige elektromotor aan liep. Integendeel, ook de maritieme sector, agrarische sector, chemische industrie en koelhuizen kampten met soortgelijke problemen. Een nieuwe verflaag er over heen aanbrengen, resulteerde alleen maar in een oververhitte elektromotor. De ruimtes tussen de koelribben vermindert dan namelijk.”

 

Hechten maar niet afdichten

Dus bracht een waterdunne, doorzichtige coating uitkomst. Die verankert zich door de laklaag heen aan het metaal zonder afdichtende laag. Meindert Jan stond vijf jaar geleden als eerst te trappelen om te testen. Inmiddels is hij dik tevreden. “Deze gecoate motor gaat nu al vijf jaar mee in plaats van een half jaar.”

Inmiddels doorstond de coating TNO-testen en beschikt hij over een ISEGA Umweltanalytik Gm-waarborgcertificaat voor veilig gebruik bij de productie van voedsel. En onlangs kreeg de fabrikant ook een verklaring dat deze coating mag worden toegepast in explosiegevaarlijke omgevingen (zowel IIB- als IIC-categorie).

Jan Bakker: “Wij werken klantgericht en proberen altijd de klantvraag te overtreffen. In deze huidige tijden van schaarste van materialen maar ook delfstoffen als ijzer en koper bespaar je maakenergie en verleng je de uptime door de levensduur van een elektromotor te verlengen.”

 

Testlocaties

In totaal plaatste de elektromotorenfabrikant op 25 testlocaties gecoate en niet-gecoate elektromotoren. Naast de food, in de Rotterdamse haven en op allerlei andere uitdagende plekken. De motoren kwamen in aanraking met zout water, zuur, loog, mest en vrieskou. “Uit monitoring bleek dat alle behandelde motoren vier tot acht keer langer meegaan”, vertelt Bakker trots.

Inmiddels testen ook grote partijen als Damen Shipyards, Jan de Nul Group en Boskalis de coating.

 

Live aquarium tijdens WoTS

Kolmer nodigt iedereen uit om op de WoTS, Hal 11 Stand B010 te komen om met eigen ogen het verschil te zien tussen een behandelde elektromotor met Kolmer Top Coating en een onbehandelde elektromotor. De twee motoren die sinds 25 mei 2022 in de Rotterdamse haven hingen, liggen dan in een live aquarium op de stand. Zelfs Jan Bakker zelf verbaasde zich over hoe ze zich die drie maanden hebben gehouden. Maar zoals gezegd kan de bezoeker zichzelf op WoTS overtuigen.