Energie-efficiëntie

LNG-bunkerstations voor Duitsland en België

LNG-bunkerstations voor Duitsland en België

Langs de Rijn bij Keulen bouwde het Nederlandse PitPoint Clean Fuels onlangs een LNG-bunkerstation voor de binnenvaart. Ook in de haven van Antwerpen lijkt er dit jaar nog een LNG-bunkerstation te komen.

Duits LNG-bunkerstation

De tank van het bunkerstation nabij de Niehler Hafen in Keulen beschikt over een capaciteit van 200 m³. Allereerst volgen er enkele tests waarna het bunkerstation over enkele weken daadwerkelijk in gebruik komt. Daarmee krijgt Keulen het eerste shore-to-ship lng-bunkerstation voor de binnenvaart in Europa.

LNG geldt als alternatief voor diesel in de scheepvaart omdat het een lagere CO2-uitstoot oplevert en minder fijnstof en NOx uitstoot.

België

In de Antwerpse haven liggen er al sinds 2016 plannen voor een LNG-bunkerstation. Dat gaat beschikken over een LNG- en CNG-tankstation voor wegvoertuigen en een snel-laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.

Engie LNG Solutions verwierf de concessie voor de Alternatieve Energiehub aan kaaien 526 en 528 in de Antwerpse haven. Het wil voor een periode van 30 jaar een leidersrol opnemen in de energietransitie van de transportsector. “Tegen 2020 investeren we 100 miljoen euro in infrastructuur voor groene mobiliteit”, zei Philippe van Troeye, ceo Engie Benelux. Samen met NYK en Mitshubishi bouwt de groep momenteel ook een LNG-bunkerschip met een capaciteit van 5.000 m³. Dat zal opereren vanuit de haven van Zeebrugge en ondersteunt de bevoorrading van het bunkerstation in de haven van Antwerpen.

Op jaarbasis rekende Engie op 25 binnenschepen die er jaarlijks elk 500 ton LNG komen bunkeren. De totale capaciteit van het bunkerstation voor de binnenvaart bedraagt 150 m³.

Inmiddels nam Fluxys in samenwerking met brandstoffenleverancier G&V de concessie over en bleef het angstvallig stil. Het Belgische blad Flows meldde destijds dat de installatie eind van dit jaar in gebruik komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.