Digitalisering
Industriële distributeurs onder druk door online aankoop

Industriële kopers schaffen producten steeds vaker online aan, zowel via digitale marktplaatsen als rechtstreeks bij fabrikanten. Dit zet traditionele industriële distributeurs onder druk. Dit is de uitkomst van de Industrial Buying Dynamics Study van UPS.

Het onderzoek wijst uit dat industriële kopers in toenemende mate gebruik maken van internet om producten aan te schaffen. Zo besteden Europese kopers gemiddeld de helft (49%) van hun totale budget online via digitale marktplaatsen of websites van fabrikanten, wat 8 procentpunt meer is dan in 2015. Ook in de Verenigde Staten (+5%-punt) en China (+6%-punt) is dit percentage gestegen.

Traditionele industriële distributeurs verliezen marktaandeel aan digitale marktplaatsen en directe verkopen door fabrikanten. In Europa koopt inmiddels 92% van de industriële kopers direct bij de fabrikant in, terwijl dit percentage in 2015 nog op 65% lag. Gemiddeld besteden Europese kopers 44% van hun budget via dit kanaal, waarmee Europa voorloopt op de VS (31%) en China (35%).

Lees ook:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.